Ellen Out, fractievoorzitter van GroenLinks in Ede diende op 15 november een motie in voor een eerlijk kinderpardon voor in Nederland gewortelde kinderen. Ongeveer 400 kinderen die al langer dan 5 jaar in Nederland verblijven, dreigen door de Nederlandse regering te worden uitgezet, terwijl bekend is dat dit grote schade aanricht in hun leven en hun ontwikkeling.

Met deze motie wil GroenLinks dat onze burgemeester namens de gemeenteraad van Ede bij de staatssecretaris van Justitie en Veiligheid gaat pleiten voor een eerlijk kinderpardon, zodat deze kinderen kunnen blijven.
Enkele maanden geleden diende GroenLinks hiertoe ook al een motie in, maar die kon niet rekenen op een meerderheid. In de afgelopen maanden zijn verschillende schrijnende situaties rond kinderuitzettingen in de media gekomen. Voor diverse partijen in de gemeenteraad was dat reden genoeg om dit keer de motie wél te steunen. De motie werd mede ingediend door ChristenUnie, PvdA, Gemeentebelangen en EdeNU en het CDA stemde vóór, waarmee er een ruime meerderheid ontstond. De gemeente Ede werd daarmee toevallig de 100ste gemeente in Nederland die pleit voor een eerlijk kinderpardon.