GroenLinks heeft op 14 november een voorstel  aan de gemeenteraad gedaan om de snelheid op de provinciale weg N224 tussen de A30 en de langeberg op 50km te brengen, waardoor de kans op ongelukken aanzienlijk kan afnemen. Een rapport van Veilig Verkeer Nederland bevestigt dat.  Het voorstel werd samen gedaan met de partijen EdeNU, D66, PvdA en ChristenUnie.

De N224 is een drukke weg aan de noordzijde van Ede, die gedeeltelijk binnen de bebouwde kom van Ede ligt. Op deze weg wordt (te) hard gereden en er gebeuren veel ongelukken. Omwonenden pleiten al jaren voor snelheidsverlaging, maar de gemeente Ede en de Provincie willen dat (nog) niet.

Ons college van B&W wil nu niet tornen aan de snelheid. De wethouder verkeer denkt wel na over veranderingen, maar daar gaan omwonenden misschien pas over 5 jaar wat van merken, zo bleek in het raadsdebat. Onze gezamenlijke motie werd door de andere partijen vervolgens weggestemd. GroenLinks en de andere indieners vinden dat er snel iets moet gebeuren. Kortom, het laatste woord is hier nog niet over gezegd. Wij blijven ons inzetten voor een betere situatie op de N224

Ons raadslid, Peter van Leusden, houdt zich o.a. bezig met verkeer en mobiliteit. Hij legt uit waar de knelpunten zitten en geeft toelichting op ons voorstel:

Peter, hoe hard wordt er gereden op de N224?

Op een stukje van 6 km (tussen de A30 en de Langeberg) krijgen automobilisten te maken met drie snelheden, namelijk 70, 50 en 80 km. In de visie van de provincie zijn die hoge snelheden nodig voor een snelle doorstroming om het gebruik van de weg  “aantrekkelijk” te houden.

Maar wat is dan precies het probleem?

Op plekken waar de snelheid hoog is, kunnen overstekende wandelaars en fietsers het snel naderend verkeer moeilijk inschatten en de remweg voor auto’s die 80km rijden is lang: een perfect recept voor gevaarlijke situaties. Vooral ter hoogte van het landgoed Kernhem is dat een probleem. Dit landgoed wordt door veel omwonenden gebruikt als wandelgebied en veel mensen steken dus hier de weg over. Beveiligde oversteekplaatsen liggen voor wandelaars vrij ver uit elkaar, waardoor er informele oversteek-plekken (olifantenpaadjes) zijn ontstaan.

Het tweede probleem is dat wisselende snelheden zorgen voor onnodig veel optrek- en rembewegingen van auto’s, met als gevolg meer lawaai, meer luchtvervuiling (CO2, stikstofoxide, fijnstof) en meer ongelukken (kop-staart-botsingen). Veiligheid is voor GroenLinks niet alleen verkeersveiligheid, maar bij gebruik van onze wegen moet ook rekening worden gehouden met de gezondheid van de omwonenden (fijnstof en geluidsoverlast zijn zeer slecht voor onze gezondheid).

Hoe los je dan dat op?

De provincie geeft tot nu toe voorang aan snelle doorstroming. Maar tijden veranderen. Ede verandert. En een groot deel van deze weg loopt inmiddels door de bebouwde kom. Een 80 km weg past niet meer in zo’n omgeving.

De weg moet ons inziens worden gezien als een weg binnen de bebouwde kom waarbij veiligheid van omwonenden en weggebruikers voorrang moet hebben boven snelheid, net als elders in de stad Ede. Daarom zeggen wij: breng de snelheid op 50 kilometer per uur.

Maar dan heb je een mega-probleem met de doorstroming, zeggen College en Provincie…

Nee, daar is een andere oplossing voor. De indieners van de motie hebben het inregelen van een groene golf voorgesteld. Het verlies in tijd tussen 80km en 50km schijnt volgens de verkeerskundigen maar gemiddeld 30 seconden te zijn. Met een groene golf winnen automobilisten veel meer tijd dan die 30 seconden. Je kunt de weg veiliger maken en toch een goede doorstroming bevorderen.

Als het probleem al zo lang bestaat, waarom dan nu pas een motie?

Diverse partijen, waaronder GroenLinks, vragen al jaren aandacht voor dit probleem. In 2018 stelde D66 raadsvragen hierover en in november 2018 dienden GroenLinks, D66 en ChristenUnie ook al een motie in voor snelheidsverlaging op de N224. We zijn hier dus al lang mee bezig en zullen blijven knokken voor een goede oplossing voor de verkeersveiligheid op de N224, met als extra winst een verbetering van luchtkwaliteit en minder geluidsoverlast.

De motie van GroenLinks, EdeNu, D66, PvdA en ChristenUnie kunt u hier lezen (klik op link)

Bekijk ook het TV-interview met Raadslid Peter van Leusden:

TV interview met Peter van Leusden over de N224 Afspelen op YouTube