Onder de kop “Kernhem levert label ‘Eco’ in” stond in de Gelderlander van 11 mei 2006 te lezen dat de milieu ambities voor de wijk Kernhem stevig naar beneden zijn bijgesteld, dit omdat “het Eco-stempel voor zowel bewoners als de gemeente Ede te vaak in de weg zit”.

De milieu ambities zijn in Kernhem naar beneden bijgesteld. In het artikel passeren vervolgens een aantal problemen de revue om dit te motiveren. Jammer is dat onvoldoende wordt stilgestaan hoe deze problemen ook kunnen worden aangepakt maar dat al snel wordt gekozen voor de klassieke reactie. Als iets niet meer werkt dan doen we het toch niet meer, zonder stil te staan bij waarom we het ooit wel hebben gedaan. Het is alsof de teil met badwater in de weg staat en we deze daarom maar leeggooien en ons vervolgens afvragen waar de baby toch gebleven is.

We zullen er veel meer bewust van moeten zijn dat wanneer we aan een project beginnen we ook een aantal “hobbeltjes op de landingsbaan” zullen tegenkomen. Dat is een zekerheid. Maar dan moeten we deze problemen niet uit de weg gaan zodra deze zich voordoen maar juist als uitdaging op zoek gaan naar oplossingen. Bij het ene probleem lukt dit beter dan bij het andere probleem maar het zijn wel deze hobbeltjes die het allemaal interessant maken.

Soms zijn het de omstandigheden die je dwingen om van koers te wijzigen. In het geval van Kernhem is een voorbeeld hiervan de restverwarming via de Enka fabriek. Tja, als die fabriek er niet meer staat kunnen we daar in ieder geval de warmte niet meer vandaan halen. Dan zijn er trouwens nog wel andere milieu vriendelijke oplossingen. Maar als we de ambities al gaan bijstellen omdat “ook in een Eco wijk auto’s hard rijden” zijn we toch op de verkeerde weg. Dit is een gedragskwestie en daar moet gewoon aan gewerkt worden. Door er bijvoorbeeld op te wijzen dat de wijk vooraf duidelijk als Eco wijk is gepromoot en dat er dus ook wel iets mag worden verwacht van bewoners en bezoekers. De genoemde fijnstof problemen zijn juist een extra reden om uiterst zorgvuldig met het milieu om te gaan. Immers een afwijking van de norm heeft direct tot gevolg dat de bouw moet worden stopgezet. Dan zijn niet alleen de projectontwikkelaars de verliezers maar ook de toekomstige bewoners, de gemeente en wij allen in naam van de natuur.

Het verlagen van het ambitie niveau is een gemiste kans. Kijk naar andere Eco wijken elders in Europa maar ook dichtbij huis. Bijvoorbeeld op het voormalig terrein van het gemeentelijke waterleidingbedrijf in Amsterdam. Waarom lukt het daar wel om vast te houden aan de ambities? Dat is de vraag die we in Ede eerst maar eens moeten beantwoorden voordat we aan de ambitie gaan sleutelen.