Een aantal boerenbedrijven in onze gemeente is stilgelegd nadat het verboden insecticide fipronil is aangetroffen in de eieren en het kippenvlees. Lees hieronder onze reactie op de ontstane situatie.

Een aantal boerenbedrijven in onze gemeente is stilgelegd nadat het verboden insecticide fipronil is aangetroffen in de eieren en het kippenvlees. Het middel is door een ontsmettingsbedrijf gebruikt om bloedluis in stallen te bestrijden. Een aantal geblokkeerde boerenbedrijven kiest er nu voor om hun kippen voortijdig te doden en met nieuwe kippen te beginnen. Landelijk en op Europees niveau zal er een juridische strijd ontstaan wie aansprakelijk kan worden gesteld voor deze problemen.

Daaruit zullen ongetwijfeld financiële claims volgen, maar daar zijn de getroffen bedrijven en boerengezinnen op korte termijn niet mee geholpen. LTO meldde onlangs dat de financiële strop zo groot kan zijn, dat bedrijven zonder tijdelijke hulp failliet zouden kunnen gaan. In hoeverre dit ook voor onze Edese bedrijven geldt weten we overigens niet.

Wij hebben oog voor de enorme financiële en sociale gevolgen die nu op de getroffen bedrijven afkomen. Dit staat los van het feit dat GroenLinks graag in het algemeen meer aandacht voor de relatie tussen volksgezondheid, milieu en dierenwelzijn in de agrarische sector zou willen zien. Wij begrijpen dat deze crisis vooral vraagt om landelijke of zelfs Europese oplossingen. Wij zouden de getroffen gezinnen graag helpen, maar we weten dat de mogelijkheden van de gemeente zeer beperkt zijn. We gaan er vanuit (ook gezien de raadsvragen die andere partijen al hebben gesteld) dat de wethouder beziet wat de mogelijkheden daartoe zijn. Wij wensen de boerengezinnen in deze moeilijke periode veel sterkte en wijsheid toe.