....Al ruim 10 jaar zijn er plannen voor de Parklaan. In 2014 sneuvelde het eerste bestemmingplan bij de Raad van State, maar nu is toch echt de laatste fase aangebroken en wordt op 28/01/2016 het bestemmingsplan door de gemeenteraad goedgekeurd. GroenLinks/PE zal als enige fractie tegen dit plan stemmen. De aanleg van de Parklaan zal heel ingrijpend zijn voor o.a. natuur (groen, bomen, ecologie), milieu, luchtkwaliteit en het woongenot van omwonenden. Bovendien is voor onze fractie niet overtuigend aangetoond dat een vierbaans-uitvoering in het zuiden en het toestaan van 80 km op dat tracé, noodzakelijk zijn. Belangrijk is ook dat de fietsveiligheid in het voorliggende plan niet optimaal is geregeld. Vanwege de vier banen is er sprake van ruimtegebrek en moeten fietsers in beide richtingen een fietsstrook delen. Lees verder voor een uitgebreidere toelichting op ons standpunt......

Voorzitter, 



Het lijkt er nu dus echt op dat het bestemmingsplan Parklaan definitief gaat worden. De Parklaan en ik hebben een lange geschiedenis. Het is één van de redenen dat ik de politiek in ben gegaan. Het is een belangrijke reden geweest om me bij GroenLinks/PE aan te sluiten omdat deze zich als één van de weinige fracties zeer kritisch heeft opgesteld ten aanzien van dit plan. Bovendien is GroenLinks/PE één van de weinige politieke partijen die heeft volhard in die kritische houding! De verkiezingsflyer van D66 heb ik bijvoorbeeld nog thuis liggen; hierop staat heel duidelijk dat zij geen vierbaans Parklaan willen. Geheel tegen onze politiek lijn in staan wij hier dus waarschijnlijk tegen windmolens te vechten en laten we toch nog eens, voor de laatste keer, een tegengeluid horen. 



Wij begrijpen heel goed dat met het aanleggen van nieuwe wijken als Veluwse Poort en ENKA en met prestigieuze projecten als het World Food Center veel nieuwe verkeersbewegingen zullen ontstaan. We onderschrijven ook zeker dat een gemeente hierop moet anticiperen en maatregelen moet nemen. Of de Parklaan in de vorm die voor ons ligt hiervoor het juiste middel is wagen wij echter te betwijfelen. Aan de tracékeuze kunnen we uiteraard niets meer veranderen maar het is en blijft een onlogische en lastige. Hierdoor moet nu met veel kunst­en vliegwerk worden ingepast en vooral veel kostbaar en gewaardeerd groen verdwijnen. Los van de gevolgen voor natuur en milieu, vindt onze fractie het zeer onwenselijk dat na Kernhem nu ook de twee nieuwe wijken Veluwse Poort en ENKA, in feite buiten de ring komen te liggen. Hoezo ontmoeten en verbinden?  



De Parklaan is ooit begonnen als ontsluitingsweg voor de nieuwe wijken maar in de loop der tijd uitgegroeid tot een heuse rondweg. Door de nieuwe woonwijken zouden bestaande routes als Jan Th. Tooroplaan, Zandlaan en Dr. Wllem Dreeslaan meer worden belast. Dit zijn echter nu al bekende knelpunten: Waarom worden deze niet eerst aangepakt?  Bijv. door het optimaal scheiden van het fiets/autoverkeer bij de Dr. Willem Dreeslaan door gebruik van bijvoorbeeld een fly-over voor fietsers of desnoods een dive-under voor auto's of vice versa. Maar nee, met de Parklaan wordt zeer robuust ingezet op wat de toekomst ook maar moge brengen aan met name autoverkeer; als een soort panacee voor al uw verkeersproblemen. De auto is hierin helaas weer leidend.  De fiets en het Openbaar Vervoer doen voor spek en bonen mee terwijl deze, samen met mogelijk nieuwe vervoersmiddelen, de toekomst zouden moeten zijn. 



Verkeerscijfers en IC-waarden worden in de strijd geworpen, maar feit is dat het asfalt er straks, behoudens even in de spitsuren, een groot deel van de tijd werkeloos bij ligt: Een duidelijk voorbeeld van Oud Denken. Terwijl van een gemeente met zulke flinke duurzaamheidsambities als Ede wel wat meer mag worden verwacht!  Omdenken bijvoorbeeld!  Door te zoeken naar andere vervoersmogelijkheden en bijvoorbeeld door beleid te ontwikkelen waarmee piekbelasting en autogebruik afneemt. Want waarom is het zo noodzakelijk dat ieder huishouden minimaal twee auto’s heeft? Het is duur, vervuilend, ongezond en er moeten altijd bomen voor om en het is ook nog eens frustrerend, want hoeveel asfalt je ook toevoegt:­ altijd sta je wel ergens in de file of ben je op zoek naar een parkeerplaats. De bottleneck bij de Parklaan is voor onze fractie het vierbaanstrace in het zuidelijke deel. Wij kunnen slechts instemmen met dit bestemmingplan als dit onderdeel ingrijpend wordt aangepast. Met een tweebaansvariant is er voldoende ruimte voor een tweezijdig, veilig fietspad en ook met 50 km/uur kom je met deze toch extra aansluiting op de A12 snel genoeg waar je maar ​wilt. En dit kan allemaal tegen flink lagere kosten. Kan de wethouder nog eens uitleggen waarom dit niet zou kunnen en kan hij onze fractie (en veel belanghebbenden in Ede!; 2000 handtekeningen) hierin tegemoet komen​?



Als laatste voorzitter, wil onze fractie nog iets kwijt over de Burgerparticipatie die zo goed zou zijn toegepast bij dit project. De beleving bij de inwoners is anders. Naar aanleiding daarvan zouden meerdere aanpassingen zijn gedaan, maar deze zijn met name gericht op het net wat beter inpassen van het ontwerp. Dat is helaas ook het maximaal haalbare bij een plan dat al vanaf het begin zo in beton gegoten is. Onze fractie verzoekt het college met klem om dit traject als leercasus te nemen en na afhandeling van dit bestemmingplan het proces eens grondig te evalueren met in ieder geval de Werkgroep Parklaan Anders (WPA) en de resultaten hiervan terug te koppelen aan de raad. Graag ontvangen wij een reactie van de wethouder hierop​.

Ellen Out

Fractievoorzitter GroenLinks/PE