GroenLinks/PE heeft een motie ingediend om burgers een "Right to Challenge" te geven. "Right to Challenge" is het recht van burgers betrokken te worden bij het uitvoeren, innoveren, initiatiefrecht, adviezen alsmede het recht om de overheid uit te dagen als zij denken dat ze een (zorg)taak beter kunnen uitvoeren dan de gemeente.

De motie is aangenomen!

Hieronder de motie.

MOTIE ‘RESERVERING RIGHT TO CHALLENGE’

De Raad van de gemeente Ede, in vergadering bijeen op 10 juli 2014, in het kader van de behandeling van de Meerjarenbeleids-visie 2014-2018:

Constaterende dat:

• De komende jaren in het kader van WMO, Jeugdwet en Participatiewet veel gaat veranderen

• Er daarbij een groot beroep wordt gedaan op inzet, eigen regie en maatschappelijke participatie van burgers (vrijwilligers en mantelzorgers)

• Er als gevolg van een door de 2e kamer fracties van GroenLinks en PvdA ingediend en aangenomen amendement (zie bijlage), nu in de WMO de mogelijkheid bestaat voor de Right to Challenge

• Dit Right to Challenge volgens het wetsvoorstel (artikel 2.1.3, derde lid) in de verordening moet worden verankerd

• Het ook op beide andere terreinen (Jeugdwet en Participatiewet) denkbaar is dat particulieren / burgers met innovatieve plannen komen

• Daarnaast in het kader van de gemeentelijke bezuinigingen op meerdere andere beleidsterreinen inzet en participatie van burgers wordt gevraagd

In overweging nemende dat:

• Het beperkte, beschikbare budget voor het Sociaal Domein de komende tijd wordt ingezet voor officiële zorgaanbieders

• Het niet wenselijk is dat goede, breed gedragen initiatieven van particulieren / burgers sneuvelen als gevolg van te weinig draagkracht /financiële middelen

Besluit:

Het college op te roepen:

• Om bij de begroting 2015-2018 te komen met voorstel tot reservering van een budget voor particuliere initiatieven (Right to Challenge) op het gebied van overheidstaken in het kader van de WMO, Jeugdwet, Participatiewet, Beheer Openbare Ruimte etc.

en gaat over tot de orde van de dag.

Ondertekening:

Ellen Out, GroenLinks/Progressief Ede

Harry van Huijstee, PvdA

Jaap Boot, CDA

Jos van Heuveln, CU

Sina Salim, D66

Toelichting

Right to Challenge is het recht van burgers betrokken te worden bij het uitvoeren, innoveren, initiatiefrecht, adviezen alsmede het recht om de overheid uit te dagen als zij denken dat ze een (zorg)taak beter kunnen uitvoeren dan de gemeente.