In de Programmabegroting 2016-2019 zijn budgetten verwerkt voor de uitvoering van het Uitvoeringsprogramma Duurzaamheid Ede (vastgesteld door het College april 2015). GroenLinks/PE constateert dat in het landelijk Energieakkoord 2013 concrete afspraken zijn gemaakt over minimum doelen voor duurzame energie, energiebesparing, en vermindering van C02-uitstoot. In dit energieakkoord is een praktische taakverdeling afgesproken met specifieke verantwoordelijkheden voor gemeenten. De Nationale Energieverkenning 2015 geeft aan dat het tempo van afgesproken maatregelen tot op heden te laag ligt en dat daarmee de doelen voor 2020 mogelijk niet worden gehaald. Het gemeentebestuur van Ede heeft de ambitie om in 2020 tot de top van duurzaamste gemeenten te behoren. GroenLinks/PE constateert dat dat op deze manier niet gaat lukken. Wij hebben onderstaande motie geschreven welke mede is ingediend door ChristenUnie, SGP en PvdA. Onze motie is door de complete raad aangenomen.

Motie Duurzame energie (12 november)

In de Programmabegroting 2016-2019 zijn budgetten verwerkt voor de uitvoering van het Uitvoeringsprogramma Duurzaamheid Ede (vastgesteld door het College april 2015). Wij constateren dat in het landelijk Energieakkoord 2013 zijn concrete afspraken gemaakt over minimum doelen voor duurzame energie, energiebesparing, en vermindering van C02-uitstoot. In dit energieakkoord is een praktische taakverdeling afgesproken met specifieke verantwoordelijkheden voor gemeenten. De Nationale Energieverkenning 2015 geeft aan dat het tempo van afgesproken maatregelen tot op heden te laag ligt en dat daarmee de doelen voor 2020 mogelijk niet worden gehaald. Het gemeentebestuur van Ede heeft de ambitie om in 2020 tot de top van duurzaamste gemeenten te behoren.

Overwegende dat de doelen van het landelijk Energieakkoord niet volledig in ons Uitvoeringsprogramma Duurzaamheid zijn verwerkt en dat het verwezenlijken van die doelen (ook in Ede) een hoge urgentie heeft. Overwegende dat in het huidige Uitvoeringsprogramma de meetindicatoren niet gelijk zijn aan die van landelijk afgesproken gezamenlijke doelen en daarmee inzicht ontbreekt inzake de gewenste voortgang, verzoeken wij het college zo spoedig mogelijk - uiterlijk eind eerste kwartaal van 2016 - een geactualiseerd Uitvoeringsprogramma Duurzaamheid Ede aan de raad ter kennisgeving voor te leggen. In dit plan zouden alle maatregelen samen moeten worden gebracht welke door onze gemeente volgens het Energieakkoord moeten worden uitgevoerd. In dit plan willen wij de meetindicatoren gebruiken die aansluiten bij die van het Energieakkoord 2013. In dit plan moet worden aangegeven welke aanvullende maatregelen in onze gemeente nodig zijn voldoende bij te dragen aan de landelijke doelen van het energieakkoord. Ook willen wij terugzien hoe de hier bovengenoemde maatregelen bij gaan dragen aan de ambitie van het College om bij de top van duurzaamste gemeenten te gaan behoren.