Bij diverse evenementen worden massaal met helium gevulde ballonnen opgelaten: Een mooie feestelijke uiting. Echter, helaas beland al het afval (rubber/latex ballonnen, plastic ventielen, lintjes, geplastificeerde naamkaartjes) in de natuur. GroenLinks zou graag zien dat er gebruik wordt gemaakt van alternatieve uitingen van feestvreugde. Te denken valt aan ballonnen zonder helium (dus niet oplaten), gooien van serpentine, confetti, rijst en/of bloemen, blazen van zeepbellen of gebruik van afbreekbare lampionnen. In de raad heeft GroenLinks/PE een voorstel ingediend welke mede is ingediend door PvdA, SGP en ChristenUnie. Het voorstel heeft het gehaald. Dit betekent dat evenementen georganiseerd vanuit de gemeente Ede zonder helium gevulde ballonnen, maar wel met alternatieven worden opgevrolijkt.

Motie: Tegengaan Oplaten Ballonnen

Bij diverse evenementen, zoals feestelijke openingen maar ook bij herdenkingbijeenkomsten, is het massaal oplaten van met helium gevulde ballonnen een veel voorkomende activiteit. Daaraan gekoppeld zit vaak, met name voor kinderen, een wedstrijd wiens ballon het verst komt. Hoewel ingeburgerd en aansprekend zit er een belangrijke keerzijde aan dit gebruik. Milieu en natuur ondervinden veel, en vaak onherstelbare, schade van iets dat voor de mens een kort moment van saamhorigheid symboliseert. Onze fractie vindt dat de verhoudingen zoek zijn en stelt daarom onderstaande voor.

Wij constateren dat op 9 december 2014 in de Tweede Kamer een motie van PvdD is aangenomen waarin gemeenten worden opgeroepen het oplaten van ballonnen tegen te gaan. Ede heeft duurzaamheid als speerpunt benoemd en het omgaan met afvalstromen maakt hier een belangrijk onderdeel van uit. Ballonnen zijn producten die als wegwerpartikelen kunnen worden getypeerd, want slechts geschikt voor eenmalig gebruik. Ballonnen eindigen per definitie als zwerfvuil en daarmee is er in feite sprake van afvaldumping via de lucht. Ballonnen worden gemaakt van rubber, latex, synthetisch rubber (chloroprene) en plastic (nylon) en hebben soms zelfs een metallic laagje, met bovendien vaak plastic ventielen, lintjes en geplastificeerde naamkaartjes. Al deze materialen breken extreem langzaam tot nooit af en zijn zeer belastend zijn voor flora en fauna. Neergekomen ballonnen vormen een van de meest voorkomende oorzaken van vervuiling van stranden en zeeën tot in de wijde omtrek (tot wel 800 km). Ballonnen die worden opgelaten worden veelal gevuld met helium. Helium is een bijproduct van aardgas welke een eindige grondstof is, die in onze hoogtechnologische samenleving onmisbaar is.

Overwegende dat er in Ede regelmatig evenementen zijn waarbij de gemeente (mede) organisator is zoals onlangs bij de opening van het sportveld Kastanjebos in Otterlo en de gemeente de mogelijkheid heeft om via het evenementen- en vergunningenbeleid het gebruik van ballonnen te sturen en dat er genoeg alternatieven zijn voor een vergelijkbaar effect als het massaal oplaten van ballonnen zoals: de ballonnen aan de grond laten, het gooien van serpentine, confetti, rijst of bloemen, het blazen van zeepbellen of het gebruik van afbreekbare lampionnen, verzoeken wij het college: Maak een einde aan het massaal oplaten van ballonnen bij feestelijkheden door dit zelf niet meer te initiëren of te faciliteren en informeer scholen, ondernemers en verenigingen over (en moedigen aan tot gebruik van) milieuvriendelijkere alternatieven.