GroenLinks/PE constateert dat het realiseren van meer duurzame energie en energiebesparing in Ede te traag op gang komt en vraagt 1,5 miljoen euro voor extra energiemaatregelen. Dit bedrag moet meer ruimte creëren inwoners een beperkte subsidiebijdrage te geven. Het moet Edenaren helpen om hun woning beter te isoleren, zonnepanelen te plaatsen of andere energiebesparende maatregelen te nemen. In het voorstel staat ook dat je extra subsidie krijgt als je die maatregelen samen met minimaal 5 buren gaat uitvoeren of een sprong in je energielabel van 2 niveau’s of meer realiseert. “Woningisolatie of zonnepanelen vragen hoge investeringen van inwoners. En iedereen gaat rekenen of een investering wel loont. Een subsidiebijdrage van de overheid is in de afgelopen jaren zeer effectief gebleken om inwoners over de streep te trekken”, aldus Ellen Out. Met dit voorstel wil GroenLinks/PE het uitvoeringsplan voor duurzaamheid in Ede versterken.

PERSBERICHT:
6-11-2015
GroenLinks/PE vraagt 1,5 miljoen euro voor extra energiemaatregelen.
Het realiseren van meer duurzame energie en energiebesparing komt in Ede te traag op gang. GL/PE stelt daarom voor om de komende jaren 1,5 miljoen euro extra uit te trekken om inwoners te helpen bij het doen van investeringen in hun woning. “Het tempo moet omhoog”, stelt Ellen Out, fractievoorzitter van GroenLinks/PE. Afgelopen donderdag vonden in de gemeenteraad de Algemene Beschouwingen plaats met betrekkening tot de Programmabegroting 2016-2019. GroenLinks/PE kondigde daar o.a. een amendement op de begroting aan waarmee zij dit extra budget wil vrijmaken.
Dit geld moet gebruikt worden om meer inwoners een beperkte subsidiebijdrage te geven. Het moet Edenaren helpen om hun woning beter te isoleren, zonnepanelen te plaatsen of andere energiebesparende maatregelen te nemen. In het voorstel staat ook dat je extra subsidie krijgt als je die maatregelen samen met minimaal 5 buren gaat uitvoeren of een sprong in je energielabel van 2 niveau’s of meer realiseert. “Woningisolatie of zonnepanelen vragen hoge investeringen van inwoners. En iedereen gaat rekenen of een investering wel loont. Een subsidiebijdrage van de overheid is in de afgelopen jaren zeer effectief gebleken om inwoners over de streep te trekken”, aldus Ellen Out.
Met dit voorstel wil GroenLinks/PE het uitvoeringsplan voor duurzaamheid in Ede versterken. Het College wil volgend jaar starten met een wijkaanpak om zoveel mogelijk inwoners over te halen om hun woning te verduurzamen. “Maar met de huidige regelingen zet dit te weinig zoden aan de dijk. Daarmee kunnen we maximaal 200 tot 300 inwoners helpen, terwijl we in Ede ongeveer 48.000 woningen hebben. Met deze 1,5 miljoen euro extra kan er veel meer en is de kans van slagen een stuk groter” stelt Ellen Out.
Overigens heeft GroenLinks/PE ook een motie ingediend om het hele uitvoeringsplan duurzaamheid binnenkort in de gemeenteraad te bespreken met het college. Het gemeentebestuur heeft volgens GroenLinks/PE wel een aantal goede voornemens in dit plan gezet. “Maar we willen voor Ede een stevig en volledig plan en vooral meer tempo in de uitvoering” stelt Out. Bijvoorbeeld de afspraken die met gemeenten zijn gemaakt voor de uitvoering van het nationaal energieakkoord staan er niet volledig in. Ook ontbreekt een aantal meetpunten om vast te kunnen stellen of de doelen ook echt gehaald worden. Alle reden dus om met het College van B&W in discussie te gaan hoe het beter kan.
De gemeenteraad neemt op donderdag 12 november 2015 een besluit over deze voorstellen.