Onlangs heeft ProRail aangegeven de spoorovergang Wildzoom in Ede te willen sluiten. Daarvoor zijn twee redenen opgegeven:
1- Er zouden een aantal bijna-ongelukken zijn geweest
2- Financiëel: Het is voor ProRail goedkoper de overweg te sluiten ipv er een bewaakte overweg van te maken.
In de gemeenteraad is er veel gedebatteerd over de aangedragen redenen. GroenLinks/PE heeft getracht de overweg open te houden. SGP en BurgerBelangen hebben ons amendement mede ingediend. Helaas heeft de meerderheid van de raad anders besloten en zal de overweg op korte termijn worden gesloten.

AMENDEMENT  Sluiten overweg Wildzoom  (12 november 2015)

Wij constateren dat ProRail heeft aangegeven in Ede de spooroverweg Wildzoom z.s.m. te willen sluiten. ​ProRail hiervoor meerdere argumenten, uitsluitend betreffende de veiligheid, aangevoerd. Omwonenden, gebruikers en organisaties hebben laten weten grote bezwaren te hebben tegen voorgenomen sluiting: Zij hebben aangeven de veiligheidsrisico’s te onderkennen en hebben meerdere alternatieve oplossingen aangedragen om de overgang veiliger te maken en zodoende open te houden, maar zijn in de besluitvorming niet betrokken. Slechts enkele omwonenden zijn per brief geïnformeerd.

Wij zijn van mening dat de gemeente Ede andere belangen heeft dan ProRail. Zo heeft de gemeente Ede naast veiligheid voor haar inwoners en bezoekers ook andere aspecten mee te wegen in de besluitvorming rondom sluiting van spoorwegovergangen zoals het algemeen belang en de recreatieve doelstellingen. GroenLinks/PE voorziet verdere beperkingen op gebied van (recreatieve) wandel- en fietsmogelijkheden in dit gebied door ontwikkelingen rondom NIZO/VIKA terrein (met mogelijke sluiting Nizolaan). Complete sluiting van de Wildzoom is in onze ogen zeer onwenselijk. Met noodmaatregelen en actief betrekken van de bewoners zou Wildzoom in gebruik kunnen blijven. Helaas moeten wij constateren dat de gemeente zegt burgerparticipatie hoog in vaandel te hebben staan, maar vervolgens de omwonenden niet betrekt in dit proces.

Wij vragen de het college pas tot besluitvorming omtrent onttrekking aan de openbaarheid en het afzien van het recht van overpad van de overweg Wildzoom over te gaan, nadat in overleg en afstemming met omwonenden, gebruikers en relevante belangenorganisaties een integraal plan voor dit gebied is opgesteld. Het openhouden van de overgang Wildzoom kan onderdeel van dit plan uit maken.