Op dit moment ligt bij de Gemeente Ede een bouwaanvraag voor de Brede school in Bennekom, waar basisschool ”Wilhelmina“ deel van uit maakt. In scholen kunnen gezondheidsrisico’s optreden door een slechte kwaliteit van het binnen en buitenmilieu. Er zijn sterke aanwijzingen dat een slecht binnen en buitenmilieu negatieve gezondheid effecten heeft en tevens kan leiden tot slechte leerprestaties. We hebben hierover een aantal vragen gesteld.

Raadsvragen van het raadslid Eric Leltz van de fractie GroenLinks/PE ingevolge artikel 37 van het reglement van orde.

Onderwerp: Brede school Bennekom

Datum: 12 maart 2008

 

Wij hebben de volgende vragen

 

  1. Is het college er zeker van dat alle relevante wetgeving in acht is genomen, zodat met name de basisschool volgens het nu openbaar liggende plan gebouwd mag worden en de gezondheid van de kinderen niet negatief wordt beïnvloed? Zo ja, waaruit blijkt dit?

 

  1. Is het juist dat het bestemmingsplan moet worden gewijzigd om een weg aan te kunnen leggen tussen de te realiseren parkeerplaatsen?

 

  1. Is het college met ons van mening dat de indertijd door de Provincie verkregen hogere grenswaarden niet meer geldig zijn voor de ”artikel 19 procedure” die nu aan de orde is?

 

  1. Waarom verwijst de gemeente in het “Akoestisch Onderzoek” E 08.001 naar het “hogere grenswaarden besluit” van 24 november 2005 terwijl dit besluit helemaal niet meer relevant is.

 

  1. Op 21 november 2007 heeft het CNS bestuur in een openbare bijeenkomst in aanwezigheid van tal van raadsleden aangegeven dat op bijna al hun scholen de binnenluchtkwaliteit slecht is. Uit landelijke publicaties blijkt dat meer scholen hier mee kampen. Is in de afgelopen vier jaar in Ede een onafhankelijk onderzoek gedaan naar de gezondheidseffecten van het binnenklimaat op de basisschoolkinderen? Zo nee, waarom niet. Zo ja, kunnen wij deze onderzoeken ontvangen?

 

  1. In de toelichting bij de artikel 19 procedure wordt summier ingegaan op de luchtkwaliteit. Is er een rapport waar dieper wordt ingegaan op de luchtkwaliteit, rekening houdend met het tijdstip waarop de school open gaat (ongeveer 2010) en de volgende 10 jaar? Zo nee, waarom niet? Zo ja, kunnen we dit rapport ontvangen?

 

  1. Het concept ”Brede school” heeft als belangrijke pijler meer te zijn dan alleen een school. Het is landelijk beleid om naast de “schoolfunctie” de school en met name het schoolplein een belangrijke functie te laten vervullen in het leef en speel klimaat van een wijk. Op dit moment heeft het gebied een open en ruim karakter waarvan veel kinderen gebruik maken om te sporten en te spelen en elkaar te ontmoeten. Op het terrein zelf rijden nu geen auto’s en ouders kunnen met een gerust hart hun kinderen daar laten spelen waar dat op andere plekken in Bennekom niet (meer) mogelijk is. Wordt dit verlies van belangrijke buitenruimte voor de kinderen gecompenseerd? Zo ja, op welke wijze?

 

  1. Binnenkort worden er samenwerkingverbanden gesloten met sportorganisaties die in en om de school kinderen gaan begeleiden. Kan het college een visie geven hoe ze denken dat dit mogelijk is op een plein en in een school waar er niet of nauwelijks rekening is gehouden met ruimte voor sport en spel?