De introductie van schoon openbaar vervoer gaat gelukkig veel sneller dan verwacht. De spoorwegmaatschappijen laten hun treinen al hoofdzakelijk rijden op windenergie. Voor het busvervoer in Nederland geldt dat vanaf 2025 alle nieuwe bussen volgens de regels emissieloos moeten zijn. Op de Veluwe wordt dat dus met de introductie van deze elektrische bussen al 5 jaar eerder ingevoerd.
Dat is goed voor het klimaat, goed voor de verbetering van de luchtkwaliteit, en goed voor vermindering van verkeerslawaai.
Dienstregeling verbeterd
Met de komst van nieuwe bussen is er ook het een en ander in de dienstregeling veranderd. De vervoerder heeft met de provincie (die opdrachtgever is) afgesproken dat op een aantal lijnen intensiever gaat worden gereden. Daarmee zou dus de dienstverlening verbeteren.
GroenLinks is een groot voorstander van een sterk en fijnmazig openbaar vervoer in onze gemeente en regio. De nieuwe dienstregeling is gepubliceerd en dat wekt inderdaad de indruk dat de situatie zal verbeteren, maar er zit ook een addertje onder het gras.
Tijdelijk verliesgevend, dus minder ritten?
De regionale vervoersmaatschappijen hebben het erg moeilijk in deze tijd van corona. Het aantal passagiers is fors lager dan gewoonlijk en zeker gedurende de lockdown. En dat betekent dat er verlies wordt geleden. Op landelijk niveau wordt overlegd hoe dit kan worden opgelost. Zonder aanvullende financiering om de tijdelijke verliezen te dekken, zullen de busmaatschappijen het aantal ritten tijdelijk gaan verminderen, zo hebben zij de minister en provincies laten weten. Daardoor zou het aantal ritten wel eens met gemiddeld 10% kunnen verminderen. Of dat ook in onze regio consequenties gaat hebben is nog niet duidelijk.
Zodra we meer weten, vullen we dit nieuwsbericht daarmee aan.