GroenLinks/PE organiseert op woensdag 20 april 2016 in de Raadzaal tussen 1900-2200 uur een thema-bijeenkomst met als thema: "Economische ongelijkheid, ook een lokale uitdaging!"
Leest u hieronder meer.

GroenLinks/PE organiseert een themabijeenkomst op woensdagavond 20 april 2016, 1900-2200 uur in de Raadzaal in het Raadhuis. (Bergstraat 4, Ede)

Kun je vanuit Ede bijdragen aan de oplossing van een wereldwijd probleem? Wij denken van wel! De gemiddelde Nederlander ziet het toenemende verschil tussen arm en rijk met lede ogen aan en zou hier best iets aan willen doen. Men weet alleen niet wat. "We kunnen er toch niets aan doen, dus heeft het ook geen zin om ons er druk om te maken" is vaak de reactie. Samen met u willen wij verkennen of die redenering klopt en of er niet toch een manier is om ons te weer te stellen.

Volgens Oxfam-Novib beschikken de rijkste 68 personen over evenveel welvaart als de armste helft van de wereldbevolking. Vijf jaar geleden waren daar nog enkele honderden rijken voor nodig. De ontwikkelingen gaan dus snel. Wie denkt dat Nederland, als rijk land, de dans ontspringt heeft het mis. Terwijl er elke dag meer Nederlandse gezinnen onder de armoedegrens zakken, blijft de bankensector buiten schot, terwijl daar toch de belangrijkste oorzaak zit van de recente economische terugval. Die bankensector wordt juist niet aangepakt omdat daar zo veel economische macht zit. Zo wordt wie arm is steeds armer en wie rijk is steeds rijker en de kloof tussen beide steeds groter. Deze negatieve spiraal vormt op den duur een gevaar voor de democratie.

We kunnen daarom maar beter in actie komen. De mogelijkheden daartoe willen we samen met u verkennen. Allereerst door over de gevolgen van economische ongelijkheid te spreken, zodat we ons bewust worden van de risico’s. Een volgende stap is te analyseren hoe het kan dat economische ongelijkheid een kans krijgt. Is er iets in ons eigen denken en doen dat dit mogelijk maakt? Daarna willen we oplossingsrichtingen verkennen, waaronder een concreet initiatief uit Amersfoort. Samen met u willen we onderzoeken wat in Ede mogelijk is.

1900 uur: Inloop met koffie en thee
1930 uur: Wat is Economische Ongelijkheid en wat zijn de maatschappelijke gevolgen?
2000 uur: Waarom ons eigen (vaak vreemde) denken de ongelijkheid bevordert.
2030-2130 uur: Pauze
2100 uur: Economische initiatieven in Duurzaam Soesterkwartier, Amersfoort.
2130 uur: Discussie

Doe vooral mee en laat u inspireren!
Iedereen die geïnteresseerd is in dit onderwerp, is uitgenodigd.
U kunt zich aanmelden bij onze Fractie-Secretaris.
email: boyce.de.jong@ede.nl