In ons verkiezingsprogramma staat wat we in de aankomende 4 jaar willen bereiken en hoe we dat willen doen. GroenLinks / Progressief Ede (GL/PE) heeft tot nu toe in de oppositie gezeten. Met kennis van zaken en scherpe vragen volgen en controleren wij het gemeentelijke beleid. Maar we hebben ook zelf een duidelijke visie op hoe het anders kan.

Ede is een mooie en prettige plek om te wonen, te werken en te recreëren. Dit willen we graag zo houden en waar mogelijk verbeteren, zodat het ook in de toekomst een aantrekkelijke en gezonde omgeving blijft. De komende jaren vormen daarbij een extra uitdaging vanwege de ingrijpende veranderingen die op ons afkomen:

• Door de toenemende vergrijzing zal de beroepsbevolking afnemen.
  • De gemeente krijgt extra zorg- en begeleidingstaken op het gebied van de jeugd, ouderen, chronische zieken en (arbeids)participatie en er zullen naar verwachting nog meer bezuinigingsronden volgen.
  • Kortom: Er moet veel gebeuren met minder middelen.

Bovendien spelen er wereldwijd meerdere crises tegelijk: financieel, werk, grondstoffen, energiebronnen, water, klimaat, afval, relatie burger- overheid. Op de oude voet doorgaan is niet productief. Het is de hoogste tijd voor een omslag in denken en doen. Van ego- denken naar eco- denken: alles hangt met elkaar samen, we zijn deel van een geheel. Hoe maken we in deze turbulente tijden de juiste keuzes en bewaken we de balans tussen mens en milieu?

Kernwaarden van GL/PE zijn:

• Zuinig zijn op wat we hebben. Respectvol omgaan met elkaar en met de omgeving.
  • Geen verspilling van geld, grondstoffen, natuur en menselijk kapitaal.
  • Geld is niet de belangrijkste drijfveer bij besluiten. Belangrijker is kwaliteit en toekomstbestendigheid.
  • Behouden wat goed is en vernieuwen waar nodig. Passend bij het karakter van Ede.
  • Samenhang in beleid. Samenhang tussen mensen.

Ons verkiezingsprogramma steunt op drie pijlers:
GROEN: Natuur en milieu: natuurbeheer, dierenwelzijn, biodiversiteit, omgaan met grondstoffen en met energie en water, zelfvoorzienend.
LINKS: Sociaal: samenleven,aandacht en interesse voor elkaar, werk, zorg, onderwijs, zelfredzaamheid, duurzame economie.
PROGRESSIEF: Vernieuwend: investeren in mensen met nieuwe ideeën, burgers krijgen meer invloed, bestuurlijke verandering, open democratie, diversiteit, integratie.

Veel leesplezier en success met het maken van uw stemkeuze!