De Permar wordt ontmanteld. De vijf deelnemende gemeenten hebben allen hiertoe besloten. GroenLinks Ede plaatst vraagtekens bij de manier waarop dat gaat. Het betreft immers een groep van werknemers die specifieke begeleiding nodig heeft en waarvoor de gemeenten (dus ook Gemeente Ede) zorgplicht hebben. Tevens zijn er werknemers die een ambtelijke status hebben en die in het donker tasten voor wat betreft hun toekomst. Alles behalve een bevredigende gang van zaken. Hierover heeft onze fractie vragen gesteld.

Raadsvragen van het raadslid Pieter Gerard v.d. Berg, fractielid van GroenLinks/PE , ingevolge artikel 43 van het reglement van orde van de gemeenteraad van Ede.

Onderwerp: Ontmanteling Permar en Participatiewet

De voorbereidingen voor de ontmanteling van Permar zijn op dit moment bezig en ondertussen is de gemeente bezig om de verantwoordelijkheden die zij heeft gekregen als gevolg van de Participatiewet in te vullen. Aan het proces van ontmanteling en het opzetten van een nieuwe structuur (al dan niet in combinatie met de doelgroepen uit de participatiewet) ligt geen helder plan van aanpak / transitieplan te grondslag, anders dan dat men dit gaande weg het proces aan het schrijven is. Ook is er onduidelijkheid over de rechtspositie van de niet-gesubsidieerde werknemers van de Permar. Over deze zaken heeft de fractie van GroenLinks de volgende vragen:

- Er is aan de gemeenteraad nog geen plan van aanpak / transitieplan voorgelegd. Kunt u aangeven wanneer dit plan klaar is?

- Kunt u aangeven wat nu precies de juridische positie is van het niet-gesubsidieerde personeel en hoeveel van de huidige Permarmedewerkers er nu een ambtelijke status hebben?

- Er wordt in de toelichting van het raadsbesluit van 26 mei (47183) gesproken van een opgesteld communicatieplan. Is er in dit plan rekening gehouden met de wettelijke verplichtingen die een bestuurder heeft ten opzichte van de Ondernemingsraad? Zo niet, kunt u dan aangeven hoe het "gaandeweg ontwikkelen" van een nieuwe structuur/transitie zich verhoudt tot de wettelijke taken en verplichtingen die u als bestuurder heeft t.o.v. de ondernemingsraad voortvloeiend uit de Wet op Ondernemingsraden (WOR)?

- Kunt u aangeven in hoeverre de Permar nu al betrokken is bij de invulling van de Participatiewet (het aanbieden van werk voor mensen uit de WWB)?