Raadslid van de Berg legt uit hoe het zit... Afspelen op YouTube

Al langere tijd heeft de Wekeromse Belt de aandacht van onze fractie. Tot eind jaren ’80 werd er op deze locatie afval gestort. Dat afval bestond uit allerlei vuil: huisvuil, resten uit de industrie (vooral de toenmalige ENKA: verfresten, allerlei kunststoffen etc.) en nog meer bronnen waarbij we helemaal niet meer kunnen achterhalen wat er precies is gestort. Kortom, er ligt van alles. In de jaren negentig is de Belt afgedekt met grond en afgesloten. Uit metingen is gebleken dat er nu sprake is van vervuilde grond: allerlei alkalische verbindingen en metalen worden gemeten in het water dat uit de Belt komt. Dit verontreinigde water loopt gewoon het grondwater in.

Al vanaf 2016 vraagt GroenLinks met enige regelmaat aan het college wat nu eigenlijk de bedoeling is met de Wekeromse Belt. In februari 2019 hebben we hierover wederom vragen gesteld: (link) “Raadsvragen GL vdBerg werkzaamheden de Belt Wekerom” en recentelijk hebben we het vragenuurtje in de raadsvergadering benut om helderheid te krijgen over het water dat door overvloedige regenval uit de ontluchtingskanalen van het drainagesysteem liep.

De afgelopen jaren is er hernieuwde belangstelling voor het terrein. Er loopt en mountainbike-route en een wandelpad over de Belt. Daar wordt al langere tijd gebruik van gemaakt. Sinds kort is er een uitkijktoren geplaatst waar bezoekers van het uitzicht kunnen genieten. De gemeente laat weer enige recreatie toe op het terrein.

Wij vragen ons af of e.a. gevolgen kan hebben voor het lekken van de vervuiling op deze locatie en de directe omgeving. De deklaag slijt sneller af door het gebruik. En hoe stabiel is de Belt eigenlijk? Het is immers geen gewone ondergrond. Van het college hebben we nu de toezegging gekregen dat men het grondwater regelmatig gaat onderzoeken. Hopelijk geeft dat de gemeente meer inzicht in hoe de vervuiling zich naar het grondwater verplaatst en of daar ingegrepen moet worden.

Wat vindt u, moet Belt weer hergebruikt worden voor recreatie? En welke mate van vervuiling naar het grondwater is toegestaan? Laat het mij weten. Mijn emailadres is pieter.van.den.Berg@ede.nl