MOTIE
Voorstel: BV05 Meerjarenbeleidsvisie 2014-2018
Onderwerp: beperken bezuinigingen Bibliotheekwerk
De Raad van de gemeente Ede, in vergadering bijeen op 10 juli 2014
constaterende dat:
• het college in de Meerjarenbeleids-visie 2014-2018 (3.7 Programma 6. Cultuur ) voorstelt om
ten aanzien van Bibliotheekwerk voor de rolneming ‘Faciliteren’ en daarnaast voor
‘Kwaliteitsaanpassing’ te kiezen;
• dit betekent dat de klassieke bibliotheekvoorziening wordt geconcentreerd op één plek en er
wordt ingezet op digitalisering;
• het aantal huidige bibliotheek locaties in dit voorstel wordt gereduceerd;
• er in dit voorstel slechts een beperkt budget beschikbaar blijft voor private initiatieven rondom
bibliotheekwerk;
in overweging nemende dat:
• bibliotheken aantoonbaar nog steeds een belangrijke rol spelen bij taalontwikkeling,
geletterdheid en de doorlopende algemene ontwikkeling van mensen;
• in het bijzonder (jonge) kinderen baat hebben bij laagdrempelig aanbod van boeken;
• met name de jeugd, nog steeds in toenemende mate, gebruik maakt van bibliotheken;
• boeken en andere (audio- visuele) ontspannende en educatieve middelen niet voor iedereen
betaalbaar en/of beschikbaar zijn;
• hergebruik van middelen als bovengenoemd o.a. vanuit economische- en milieuoverwegingen
wenselijk is;
• de educatieve rol van bibliotheken (als aanvulling op en in samenwerking met het primair en
voortgezet onderwijs) nog veel verder zou kunnen worden uitgebreid en benut;
• bibliotheken, vanuit de eigen kerntaak ‘leren, lezen en informeren’, een belangrijke rol kunnen
vervullen bij de uitvoering van de drie decentralisaties.
Verzoekt het college:
Samen met de burger een visie te ontwikkelen op het bibliotheekwerk die aansluit bij de huidige
samenleving waarin digitaal en analoog communicatie plaatsvindt.
en gaat over tot de orde van de dag.
Ellen Out, GroenLinks/Progressief Ede
Toelichting:
Voorbeelden van rollen die bibliotheken kunnen vervullen in de decentralisatie van het Sociaal Domein zijn: bestrijding van
laaggeletterdheid, fungeren als vraagbaak/informatiepunt voor de decentralisaties, bieden van rustige studieplek, aanbieden
van huiswerkactiviteiten, bevorderen van digitale basisvaardigheden en de combinatie van ontmoeting en dagbesteding.