Tijdens het Raadsoverleg van 28 januari 2016 heeft de Raad besluiten genomen over de aan te leggen Parklaan. GroenLinks/PE heeft problemen met de aanleg van de vierbaansweg in het zuidelijke deel van de Parklaan. Zo zullen er onnodig veel bomen verdwijnen, neemt de onveiligheid voor kwetsbare weggebruikers (fietsers, wandelaars) toe en zijn door de Werkgroep Parklaan Anders (WPA) aangedragen alternatieven niet onderzocht. Bovendien is er een gat van EUR 20.000.000,- in de begroting. GroenLinks/PE heeft een amendement ingediend met het verzoek alsnog over te gaan tot onderzoek van alternatieven. Helaas heeft geen enkele partij ons amendement gesteund. 

Amendement GroenLinks/PE

Agendapunt BV06: Vaststelling gewijzigd bestemmingsplan Parklaan en Vaststelling besluit hogere waarde Parklaan 

Onderwerp: Nader onderzoek uitvoering zuidelijk deel van de Parklaan  



De Raad van de gemeente Ede, in vergadering bijeen op 28 januari 2016; 

constaterende dat: 



- Ede de ambitie heeft tot de top van duurzaamste gemeenten van Nederland te gaan behoren en ook opgaat voor de titel Fietsstad 2018;  

- In het bestemmingsplan Parklaan op het zuidelijk deel tussen Reehorst en Hoekelumse Eng met een vierbaanstracé zeer robuust is ingestoken op met name het autoverkeer;

- In de financiële onderbouwing van de Parklaan geen dekking aanwezig is voor maar liefst € 20 miljoen (= 1/3 van de geraamde kosten);  

- Op het vrij korte vierbaans traject van Zandlaan naar Hoekelumse Eng 80 km per uur mag worden gereden, terwijl na een paar honderd meter de weg weer tweebaans wordt; 

- Het ‘beter benutten’ principe niet is toegepast bij dit bestemmingsplan; 

overwegende dat:



- Een goede afwikkeling van het verkeer van de wijken Veluwse Poort en ENKA niet alleen in het belang is van individuele inwoners en weggebruikers maar ook van omwonenden en milieu; ​

- Deze afwikkeling met de extra aansluiting op de A12 bij de Poortwachter, via een zijweg van de Edeseweg ter hoogte van de Hoekelumse Eng, voldoende zou zijn geborgd; 

- Hoe harder er wordt gereden, hoe meer belasting van het milieu plaatsvindt en hoe groter de risico’s zijn voor andere (kwetsbare) weggebruikers; 

- Minder rijstroken meer mogelijkheden bieden voor veilig fietsverkeer, door fietspaden aan beide zijden, veilige oversteekplaatsen en een kortere, dus veiligere tunnel;

- Met minder rijstroken veel waardevolle en beeldbepalende bomen kunnen worden behouden; 

- Het inzetten op Openbaar Vervoer (bijvoorbeeld een busbaan) of andere (toekomstige) alternatieve vervoermiddelen in dit plan onvoldoende een rol speelt;

- Uitvoering van de vierbaans variant veel extra kosten met zich meebrengt, wat mogelijk ten koste zal gaan van andere belangrijke gemeentelijke beleidsterreinen; 

- Aangedragen alternatieven door bewoners- en belangengroepen, georganiseerd in de Werkgroep Parklaan Anders, voor het vierbaans zuidelijke deel niet zijn onderzocht;

- De raad dientengevolge geen optimale afweging kan maken; 

besluit:  



Het overgelegde besluit onder 2 als volgt aan te passen: 

1. In te stemmen met de Nota Vooroverleg, Nota van Zienswijzen en de Nota van Wijzigingen bestemmingsplan Ede, Parklaan conform bijbehorende bijlagen; 

2. Het bestemmingsplan Ede, Parklaan gewijzigd ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan vast te stellen conform de bijbehorende toelichting, regels en verbeelding, behoudens voor het gedeelte Enkalaan / Hoekelumse Eng. Zo spoedig mogelijk alsnog de financiële, verkeerstechnische, milieutechnische en praktische gevolgen uit te werken van zowel een twee- als driebaansuitvoering van het zuidelijk deel van de Parklaan, waarbij veilig fietsverkeer en een goede doorstroming van openbaar vervoer meer nadrukkelijk worden meegewogen. De hieruit voortvloeiende varianten ter besluitvorming voor te leggen aan de raad en het bestemmingsplan vervolgens aan te passen conform de door de raad gemaakte keuzes. 

3. Geen exploitatieplan vast te stellen in de zin van de WRO, omdat het kostenverhaal anderszins verzekerd is, fasering niet nodig is en het stellen van eisen conform artikel 6.13 lid 2 WRO niet noodzakelijk is; 

4. De Crisis- en herstelwet van toepassing te verklaren op het bestemmingsplan Ede, Parklaan en dit tevens bij de bekendmaking van het besluit kenbaar te maken. 

Ellen Out 

Fractievoorzitter GroenLinks/PE