"Goede zorg voor iedereen" is een speerpunt voor GroenLinks/PE. Onlangs ging de grootste thuiszorgaanbieder TSN failliet. Het college van B&W heeft voor de TSN-cliënten gezorgd voor een geruisloze overgang naar Opella en Het Maanderzand. Deze instellingen namen zowel de cliënten als het personeel over van TSN. Dat heeft onze waardering. Maar helaas blijkt achteraf dat de rechtspositie voor een aantal van deze medewerkers is verslechterd. En dat is tegen de bedoelingen van landelijke afspraken in. GroenLinks/PE maakt zich grote zorgen over deze ontwikkeling, de gevolgen van de kwaliteit van de zorg en de gevolgen voor het personeel.



Wij hebben de wethouder gevraagd om een oplossing die aansluit bij de bedoelingen van de landelijke afspraken tussen de Staatssecretaris, de VNG en de Vakbonden. Er is geld voor, dus we verwachten dat de wethouder hier een positieve uitkomst zal bieden. De uitleg en exacte tekst van onze raadsvragen vindt hier. 

Raadsvragen van het raadslid Ellen Out, van GroenLinks/PE , ingevolge artikel 43 van het reglement van orde van de

gemeenteraad van Ede. 



Onderwerp: Waarom blijven mogelijkheden voor verbeteringen binnen de WMO onbenut? 

Bij de ingekomen stukken van de raadsvergadering van 28 april 2016 zit een memo inzake de overgang van voormalige TSN -cliënten en medewerkers naar Opella en Het Maanderzand. 

Daarnaast hebben wij kennis genomen van diverse persberichten, waarin wordt gesteld dat de rechtspositie van de medewerkers bij deze overgang is verslechterd, ook op onderdelen waarover in de memo en de persberichten van de gemeente door het college nadrukkelijk anders wordt beweerd. 

Voor een deel van de medewerkers betekent deze overgang dat hun salaris met 25 tot 30% wordt verlaagd. TSN betaalde haar medewerkers kennelijk beter voor hetzelfde werk dan de nieuwe aanbieders dat doen voor hun eigen personeel. Dat is vreemd, want beide vallen onder dezelfde CAO.  

“Iedereen even slecht” lijkt hier als oplossing te zijn gekozen voor de ongelijke beloningswijze tussen organisaties. Door de aanbestedingen zijn de tarieven van de aanbieders enorm onder druk komen te staan, waardoor o.a. TSN onvoldoende inkomsten kreeg om zijn personeel volgens de cao te blijven betalen. TSN wilde de problemen oplossen door het personeel akkoord laten gaan met loonsverlagingen, maar de rechter heeft dit verboden. Het resultaat is bekend: de grootste landelijke aanbieder ging failliet. De medewerkers krijgen door de afspraken van de gemeente Ede nu alsnog met loonsverlaging te maken.



Het probleem is niet dat thuiszorgorganisaties hun personeel teveel betalen. Landelijk is erkenning vanuit het ministerie dat veel gemeenten –  onder grote financiële druk – vooral hebben ingekocht tegen de laagst mogelijke prijs. Omdat dit in veel gemeenten aantoonbaar leidt tot knelpunten in de kwaliteit van de geboden zorg en bij alle gemeenten leidt tot een zorgelijke verslechtering van arbeidsvoorwaarden voor de mensen die dit werk doen, zijn in december 2015 afspraken gemaakt tussen de staatssecretaris, de VNG en de vakbonden. 



De lijn van deze afspraken is dat het in de aanbestedingen weer moet gaan om inhoud en kwaliteit van de geboden zorg . Dan moeten ook zodanige tarieven worden gehanteerd in deze “markt” dat de medewerkers ook kunnen worden betaald naar de zwaarte van het werk dat ze doen, conform CAO. (“markt” tussen aanhalingstekens omdat goede zorg voor kwetsbare mensen voor GroenLinks/PE uiteraard geen “markt” is). De staatssecretaris heeft hiervoor ook extra geld beschikbaar gesteld, om gemeenten in staat te stellen om de meerkosten daarvan te dragen. Omgerekend zou voor Ede meer dan een miljoen euro per jaar extra beschikbaar kunnen komen.



Binnen deze context heeft onze fractie daarom de volgende vragen aan het College:

1. Door het faillissement van TSN moesten voor meer dan 300 cliënten nieuwe afspraken worden gemaakt. Waarom heeft het College gekozen voor afspraken, die leiden tot verdere verslechtering van de arbeidsmarkt in de thuiszorg, terwijl er al sinds december afspraken liggen tussen de staatssecretaris – de VNG – en de vakbonden om deze praktijken te beëindigen?

2. Hoe kan het dat cliënten dezelfde zorg met hetzelfde personeel krijgen aangeboden (koppeltjes), maar dit personeel voor datzelfde werk kennelijk een lager salaris krijgt? Of krijgen de cliënten juist minder zorg?

3. Waarom is deze kans niet benut om de balans in Ede direct te herstellen, in de geest van de afspraken die de staatssecretaris, de VNG en bonden in december 2015 hebben gemaakt? 

4. Onze fractie realiseert zich dat gelijktrekken van rechtspositie, van medewerkers die bij TSN werkzaam waren, voor andere aanbieders hogere kosten met zich mee zouden brengen. Maar daarvoor is nu juist extra geld vanuit Den Haag beschikbaar  gesteld. Waarom is er geen beroep gedaan op deze gelden om dit mogelijk te maken? En waarom zijn de lokale overschotten 2015 niet voor dit doel ingezet?

5. Is het College alsnog bereid om de gesprekken met de aanbieders in Ede te openen om deze wijzigingen in de contracten te bewerkstelligen en daarmee direct in 2016 een betere uitgangspositie van inhoud en kwaliteit van de zorg enerzijds en goede arbeidsvoorwaarden anderzijds te realiseren, waarbij een beroep wordt gedaan op de extra gelden van de staatsecretaris? 



Namens de Fractie GroenLinks/Progressief Ede

Fractievoorzitter E.T.M. Out

Datum: 26 april 2016

Wij zien graag uw schriftelijke antwoorden binnen de gestelde termijn van 30 dagen tegemoet.