Verkeersveiligheid en sociale veiligheid zijn een belangrijke basis voor het welzijn en woongenot van iedere bewoner. Te hard rijden in een woonwijk is een breed gedeelde ergernis en ondermijnt het veiligheidsgevoel. Snelheid van maximaal 30 km per uur is wat GroenLinks betreft de norm in onze woonwijken. Deze ontwikkeling is al in vele Nederlandse gemeenten gaande en heeft brede steun in ons eigen parlement. In Ede geldt de 30km al in veel woonstraten. Maar op veel wijkontsluitingswegen geldt vaak 50 km, terwijl dat ook gewone woonstraten zijn. Daarmee vormen deze wegen veelal een verkeersbarièrre in onze woonomgeving, waardoor scholen, wijkvoorzieningen, parkjes en speeltuintjes meestal niet veilig te bereiken zijn. Snelheidsverlaging is daarmee voor GroenLinks een basisvoorwaarde voor een verkeersveilige en sociale woonomgeving.

De druk op het autoverkeer kan afnemen door veilige fiets- en wandelroutes in de wijken en dorpen. Goede en veilige (door-)fietsroutes tussen de wijken en belangrijke (winkel-)voorzieningen, wijk-, stads- en dorpscentra, treinstations en naastgelegen woonkernen zijn daarbij van groot belang. Daarmee bevorderen we ook dat mensen op korte en middellange afstanden de fiets nemen om naar het werk te gaan in plaats van de auto.

Bijzondere aandacht verdient de verkeerssituatie in het buitengebied. Daar vinden veel ongelukken plaats, met ernstig letsel en doden tot gevolg. GroenLinks wil ook hier de maximumsnelheid op alle gemeentelijke wegen naar 60km per uur. Maar de maximumsnelheid is niet het enige aandachtspunt. Ook het weggedrag van automobilisten en rijden onder invloed is hier een groot probleem. Dat vraagt dringend om oplossingen.

Wat gaan we de komende 4 jaren veranderen voor een veilige woonomgeving 
 

  • In de bebouwde kom is een maximumsnelheid van 30km per uur uitgangspunt, met uitzondering van de hoofdstructuurwegen, op voorwaarde dat deze wegen van vrijliggende fietspaden zijn voorzien en geen veiligheidsrisico vormen voor aanwonenden.
  • Buiten de bebouwde kom is een maximumsnelheid van 60km per uur op gemeentelijke wegen de norm, met uitzondering van doorgangswegen van voldoende breedte en die zijn voorzien van vrijliggende fietspaden en geen veiligheidsrisico vormen voor direct aanwonenden.
  • Op doorgaande fietsroutes over 60 km/u-wegen zonder vrijliggende fietspaden zijn voldoende andere fietsvoorzieningen aanwezig in de vorm van verlichting, ruime fietsstroken en dergelijke om de veiligheid van fietsers en voetgangers te garanderen. Bij afwezigheid van deze voorzieningen wordt de maximum toegestane snelheid voor gemotoriseerd verkeer verlaagd of wordt het gemotoriseerde verkeer afgeremd door de weginrichting
  • Alcohol in het verkeer is in het buitengebied een groot probleem, oorzaken moeten goed worden onderzocht en aangepakt met voorlichting en versterking van handhaving in het gebied.
  • Op fietspaden binnen de bebouwde kom willen we een maximumsnelheid van 25 km per uur. Speed- en sportfietsen die sneller willen en kunnen vormen een te groot risico voor het langzamere fietsverkeer. Bij invoering van 30km wegen kunnen deze snelle tweewielers in principe gebruik maken van de rijweg
  • Verhoogde fietspaden vormen een veiligheidsrisico en worden zsm vervangen door brede fietsstroken.
  • We willen op zo kort mogelijke termijn een snelheidsverlaging op de N224 vanaf de A30 tot De Langeberg naar maximum 50km per uur, alsmede de realisatie van meer veilige oversteekplaatsen.
  • In overleg met de bewoners willen we een oplossing voor o.a. de knelpunten op de Klinkerbergerweg (naar 30km), de Emmalaan (naar 30km) en het sluipverkeer door Bennekom, waar in woonstraten te hard wordt gereden.
  • In belang van de fietsveiligheid van schoolgaande kinderen enerzijds en de verkeersveiligheid en rust in de omliggende wijken anderzijds is een extra autotunnel ter vervanging van de gesloten spoorwegovergang op de kerkweg onwenselijk en bovendien onnodig.
  • In bestaande bebouwing waar het wegprofiel te krap is voor een veilige combinatie van autorijbanen, voet- en fietspaden zal de invoering worden gestimuleerd van fietsstraten (waar auto’s te gast zijn).
  • Een adequate afvoer en/of sanering van de vervuiling in het grondwater afkomstig van de voormalige ENKA-fabriek moet snel worden aangepakt, voordat dit in het oppervlaktewater in de wijken Maanderweg en de Rietkampen naar boven gaat komen.