De omslag naar schoon vervoer en transport is een basisvoorwaarde voor groeiend Ede
Door de groei van zakelijk transport en personenvervoer is in de afgelopen jaren gelijk opgegaan met de steiging van het aantal inwoners en de werkgelegenheid in onze gemeente. Met een snelle omslag naar schone vervoermiddelen is veel winst te halen voor het klimaat, maar ook voor schone lucht. De voorgenomen verstedelijking maakt het absoluut nodig dat we voor onze regio en onze gemeente een goed plan krijgen voor de afwikkeling van het toekomstig verkeer, wat nog verder zal toenemen!
Hiervoor is het nodig allereerst nodig dat het aanbod van openbaar vervoer sterk wordt verbeterd. Wij hebben er inmiddels ervoor gezorgd dat een nieuw treinstation Ede-West in de regioplanning is opgenomen. Maar door versnelde uitbreiding van Ede aan de noordzijde (Kernhem en Kernhem-Noord) is het van belang dat deze wijken ook met het openbaar vervoer goed bereikbaar worden. Bezien moet worden of de aanleg van een nieuwe spoorlijn, met een nieuw station bij de Kernhemwijken en ook een nieuw station aan de westzijde van Lunteren bij industrieterrein de Stroet een oplossingen kan bieden. De nieuwe spoorlijn moet dan weer gaan aansluiten op Barneveld-Zuid. Uiteraard zal ook het busvervoer goed op deze nieuwe stations moeten aansluiten. Ook volwaardig busvervoer voor onze dorpen moet behouden blijven en worden versterkt. Komt dat openbaar vervoer er niet, dan worden (toekomstige) bewoners afhankelijk van de auto, wat opnieuw meer druk op de parkeerruimte en autowegen gaat betekenen. Daarmee zou de verstedelijking ook extra verkeersproblemen gaan veroorzaken en dat wil GroenLinks vermijden.
Schoon zakelijk transport willen we sterk stimuleren. De aanleg van een laadstation voor duurzame brandstof (o.a. waterstof) voor zwaar zakelijk verkeer en een zero-emission stadsdistibutie (waarmee vanaf 2026 alleen zakelijk transport met schone motoren van en naar onze bedrijven wordt toegestaan) zijn belangrijke verbeteringen.
En daarnaast zal het gebruik van elektrische auto’s een grote vlucht gaan nemen in de komende 4 jaar. Aanleg van voldoende laadpalen is noodzakelijk. Ook het gebruik van deelauto’s wordt gestimuleerd.