De omslag naar schoon vervoer en transport is een basisvoorwaarde voor groeiend Ede

Door de groei van zakelijk transport en personenvervoer is in de afgelopen jaren gelijk opgegaan met de steiging van het aantal inwoners en de werkgelegenheid in onze gemeente. Met een snelle omslag naar schone vervoermiddelen is veel winst te halen voor het klimaat, maar ook voor schone lucht. De voorgenomen verstedelijking maakt het absoluut nodig dat we voor onze regio en onze gemeente een goed plan krijgen voor de afwikkeling van het toekomstig verkeer, wat nog verder zal toenemen!

Hiervoor is het nodig allereerst nodig dat het aanbod van openbaar vervoer sterk wordt verbeterd. Wij hebben er inmiddels ervoor gezorgd dat een nieuw treinstation Ede-West in de regioplanning is opgenomen. Maar door versnelde uitbreiding van Ede aan de noordzijde (Kernhem en Kernhem-Noord) is het van belang dat deze wijken ook met het openbaar vervoer goed bereikbaar worden. Bezien moet worden of de aanleg van een nieuwe spoorlijn, met een nieuw station bij de Kernhemwijken en ook een nieuw station aan de westzijde van Lunteren bij industrieterrein de Stroet een oplossingen kan bieden. De nieuwe spoorlijn moet dan weer gaan aansluiten op Barneveld-Zuid. Uiteraard zal ook het busvervoer goed op deze nieuwe stations moeten aansluiten. Ook volwaardig busvervoer voor onze dorpen moet behouden blijven en worden versterkt. Komt dat openbaar vervoer er niet, dan worden (toekomstige) bewoners afhankelijk van de auto, wat opnieuw meer druk op de parkeerruimte en autowegen gaat betekenen. Daarmee zou de verstedelijking ook extra verkeersproblemen gaan veroorzaken en dat wil GroenLinks vermijden.

Schoon zakelijk transport willen we sterk stimuleren. De aanleg van een laadstation voor duurzame brandstof (o.a. waterstof) voor zwaar zakelijk verkeer en een zero-emission stadsdistibutie (waarmee vanaf 2026 alleen zakelijk transport met schone motoren van en naar onze bedrijven wordt toegestaan) zijn belangrijke verbeteringen.  
En daarnaast zal het gebruik van elektrische auto’s een grote vlucht gaan nemen in de komende 4 jaar. Aanleg van voldoende laadpalen is noodzakelijk. Ook het gebruik van deelauto’s wordt gestimuleerd.

    fietsroute naar Veendendaal

    Last-but-not-least is de aanleg van doorfietsroutes tussen wijken en diverse dorpen van groot belang worden. De gemeente zal wat ons betreft gaan zorgen voor een veilig en comfortabel fietswegennet, ook binnen de wijken.
    Met al deze maatregelen zal de omvang van de parkeerruimte kunnen afnemen, zowel in nieuwe als bestaande wijken, waardoor er meer ruimte komt voor groen, bewegen en ontmoetingsplekken. Daarmee wordt onze woonomgeving een stuk prettiger. 

    Wat gaan we de komende 4 jaar veranderen voor de omslag naar schoon vervoer en transport:

    • We zorgen dat station Ede-West met urgentie wordt opgenomen in de planning van ProRial/ISW
    • We willen dat gemeente Ede een plan ontwikkelt voor een nieuwe spoorlijn met stations bij de Kernhem-wijken en Lunteren, die aansluit op de bestaande lijn bij Barneveld.
    • De gemeente gaat bedrijven stimuleren om hun transportmiddelen snel te verduurzamen en faciliteert de laadinfrastructuur die daarvoor nodig is.
    • De zero-emission-zones voor stadsdistributie worden - in overleg met ondernemers - uitgewerkt.
      Invoering in 2026, met waar nodig overgangsregelingen, zodat ondernemingen niet in de knel komen.
    • Laadstructuur voor personenauto wordt met grote prioriteit ontworpen, waardoor Ede klaar is voor de toename van het gebruik van schone elektrische auto’s.
    • Er komt een fietsplan 2.0 (als vervanging van het plan uit 2016) waarin een veilig en comfortabel fietsnet wordt ontwikkeld, waardoor het voor bewoners van alle wijken en dorpen aantrekkelijk wordt om de fiets te gebruiken voor woon-werkverkeer en het bereiken van lokale openbare en commerciële voorzieningen.
    • Doorfietsroutes naar Wageningen en Veenendaal worden in de komende 4 jaar gerealiseerd, alsmede de fietstunnel ter hoogte van de Lumièrestraat.