Onderwijs, sport, culturele en welzijnsactiviteiten en maatschappelijke evenementen zijn krachtige vormen waarbij onze inwoners elkaar ontmoeten en samen activiteiten ondernemen, veelal over de sociale grenzen van woonomgeving, levensovertuiging, kleur, geaardheid, afkomst, inkomen en opleiding heen. In een samenleving die steeds meer individualiseert en tegenstellingen groter worden zijn deze functies belangrijker dan ooit.

Het is zorgelijk dat ook in onze gemeente sprake is van vergaande segregatie in het basisonderwijs, waardoor kinderen van verschillende afkomst niet met elkaar in de wijk leren omgaan maar in feite opgroeien in afgeschermde denk- en leefwerelden van hun ouders. Dat maakt het bevorderen van wederzijds begrip ook op latere leeftijd lastiger. Dit kunnen we op korte termijn niet veranderen. Des te belangrijker zijn alle ontmoetingsvormen die jongeren en volwassen wel bij elkaar betrekken en waar de gemeente wel verantwoordelijkheid voor kan nemen.

In het onderwijs heeft de gemeente de verantwoordelijkheid voor het bestrijden van onderwijsachterstanden. Vooral het onderwijs voor kwetsbare kinderen is door de lockdowns de afgelopen tijd onder druk komen te staan. Er is landelijk veel extra geld beschikbaar voor herstel maar veel deskundigen betwijfelen of de opgelopen achterstanden daarmee snel kunnen worden ingehaald. Het is waarschijnlijker dat dit de betreffende kinderen lang zal achtervolgen en dat daarmee ook langdurige ondersteuning nodig zal zijn in de komende bestuursperiode. GroenLinks wil dat de gemeente de scholen op dit vlak helpt waar dat mogelijk is.

We realiseren ons dat veel verenigingen alleen goed kunnen functioneren door de inzet van talloze vrijwilligers. De clubs kunnen hulp van de gemeente goed gebruiken om dit op peil te houden. De cultuursector heeft in de coronacrisis enorme klappen gehad. We zijn tevreden met de lokale herstelagenda van het gemeentebestuur waardoor de instellingen financieel heelhuids door de coronacrisis zijn geloodst. De komende jaren kan weer worden gewerkt versterking van het aanbod, wat voor het vestigingsklimaat in onze groeiende stad van groot belang is. Ook hier geldt dat de vele culturele activiteiten niet kunnen worden georganiseerd zonder de inzet van vrijwilligers. Maar hun aantal is tijdens de coronatijd teruggelopen. Bijkomend probleem is dat de vrijwilligers in kennis en vaardigheden soms niet konden meegroeien met de vernieuwingen die tijdens de lockdown noodgedwongen zijn doorgevoerd. De sector staat dus voor een dubbele inhaalslag. We zullen alert blijven of dit ook extra ondersteuning zal vragen van de gemeente.

Voor nieuwe culturele initiatieven kan het vinden van geschikte ruimte voor de activiteiten moeilijk zijn. Als ruimte wordt aangeboden via commerciële huurtarieven, zoals nu gebruikelijk is, kan dit belemmerd werken. Hiervoor willen we een oplossing door middel van aangepaste voorwaarden. De door ons gewenste subsidiestructuur van de gemeente zal nieuw aanbod stimuleren en ook meer ruimte bieden om succesvol gebleken nieuw cultureel aanbod een vaste financiële basis te geven. Zo bouwen we langzaam maar degelijk aan een versterking en verbreding van het cultureel aanbod in onze gemeente.

Wat gaan wij in de komende 4 jaar veranderen om de verbinding te versterken

• Wij willen krachtige ondersteuning van sport waar alle inwoners aan kunnen deelnemen (breedtesport).
  • We willen dat jeugdigen kunnen sporten, ongeacht het inkomen van de ouders.
  • We willen intensievere ondersteuning voor clubs en verenigingen die zich zorgen maken of er op termijn voldoende vrijwilligers beschikbaar blijven. De verenigingen zijn er namelijk sterk van afhankelijk.
  • In aanvulling op het bestaande culturele aanbod is het belangrijk dat nieuwe initiatieven voor kunst en cultuur, versterking van werk- en galerieruimte voor lokale kunstenaars, en een nieuw museum ARTbase in de komende 4 jaar worden gesteund en vormgegeven.
  • Vooral de verbindende functie tussen het nieuwe museum ARTbase en de andere culturele instellingen en lokale kunst in onze gemeente willen we gerealiseerd zien, zodat ARTbase kan uitgroeien tot een toegangspoort tot de andere musea en andere culturele hotspots.
  • Het ontwikkelen van busroutes langs culturele hotspots in de gemeente juichen wij toe.
  • Het huidige systeem van incidentele project- en waarderingssubsidies voor culturele activiteiten moet worden uitgebreid. We willen van eenmalige projectsubsidies naar mogelijkheden om de continuïteit van waardevolle en succesvolle nieuwe initiatieven te bewerkstelligen. We willen van waarderingssubsidies naar stimuleringssubsidies.
  • Voor nieuwe culturele initiatiefnemers die ruimte zoeken, willen we actieve begeleiding. Die zou gegeven kunnen worden door een cultuurmakelaar. In het ruimteaanbod moet rekening kunnen worden gehouden met hun vaak beperkte financiële draagkracht.