GroenLinks wil dat iedereen in onze gemeente die professionele zorg nodig heeft dat ook krijgt. Maatwerk is daarbij uitgangspunt, waarbij mensen de regie over de eigen zorg houden en zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven functioneren. We willen een aanbod van goede en zinnige zorg voor iedereen, wanneer het persoonlijk vermogen van de inwoner (al dan niet tijdelijk) onvoldoende is om het hoofd te bieden aan alle fysieke, mentale en sociale uitdagingen van het leven.

Zorg is geen ‘markt’ en mag geen verdienmodel zijn. Zorg moet gaan over samenwerking tussen organisaties ten behoeve van gezondheid en welzijn van onze inwoners. Het moet gaan over solidariteit. Het moet gaan over onderlinge hulp tussen gezonde en zieke mensen. De hoogte van het inkomen mag daarbij nooit een drempel zijn om zorg te krijgen.

Een sterke sociale basis is noodzakelijk. Daarvoor is een goede samenwerking tussen professionele organisaties, mantelzorgers en vrijwilligers cruciaal. Onze buurthuizen en andere laagdrempelige ontmoetings-plekken worden daarbij steeds belangrijker (zie hiervoor hoofdstuk 4.1).
Door de pandemie is het aantal actieve vrijwilligers minder geworden en is eenzaamheid onder jong en oud toegenomen. De exacte gevolgen zijn nog onduidelijk, maar wij voorzien de noodzaak om de onderlinge betrokkenheid tussen mensen de komende tijd sterk te stimuleren. Het is de kurk waar onze zorg op drijft.

En dit willen de komende 4 jaar veranderen voor een goede en zinnige zorg:

• Onderlinge samenwerking, kwaliteit, duurzaamheid en goede arbeidsvoorwaarden in de zorg worden wat GroenLinks betreft de belangrijkste criteria worden bij aanbestedingen in het zorgnetwerk, in plaats van concurrentie op basis van prijs.  Bestuurderssalarissen boven de norm staan we niet toe.
  • Openbare aanbestedingen schaffen wij af, wanneer deze belemmerend blijken voor samenwerking en continuïteit van zorg voor onze inwoners, of andere kwaliteitseisen die de gemeente in haar beleid stelt.
  • We zetten sterk in op preventie en het bevorderen van een gezonde levensstijl in alle leeftijdsgroepen.
  • Herstel en versterken van vrijwilligersopbouw heeft in de komende jaren een hoge prioriteit, alsmede de begeleiding in alle organisaties voor zorg en welzijn, cultuur en sport
  • Uitbreiding van communicatie over en budget voor ondersteuning vrijwilligers en mantelzorgers is nodig.
  • Verbetering van de regeling voor respijtzorg voor mantelzorgers en deze zo goed mogelijk afstemmen op de belasting die mensen ervaren.
  • Mantelzorgers moeten ten alle tijden kunnen terugvallen op professionele hulpverlening indien zij aangeven overbelast te raken.
  • We willen een onderzoek naar ongewenste kostenstapeling onder zorgvragers en zon nodig maatregelen om dit te vermijden.
  • Extra aandacht voor laaggeletterden met een zorgvraag is noodzakelijk. Dit mag nooit een drempel vormen om zorg aan te vragen.
  • Het veranderen en verbeteren van zorg gaat altijd in overleg met vertegenwoordigers van de betreffende doelgroepen (ervaringsdeskundigen). De gemeente zorgt dat mensen zich daarvoor kunnen organiseren in gespreks- en adviesplatforms.