We willen betere voorzieningen om eenzaamheid te verminderen. want steeds meer inwoners raken sociaal geïsoleerd en/of ervaren eenzaamheid. Eenzaamheid groeit onder alle leeftijdsgroepen en dat is versterkt door de corona-maatregelen in 2020/2021. Het aantal één-persoons- huishoudens is de laatste 30 jaar bijna verdubbeld tot bijna 40%. Alleenstaanden die hun werk verliezen, verliezen daarmee vaak ook veel van hun contacten en worden kwetsbaar voor vereenzaming. Werk vinden is soms niet gemakkelijk als gevolg van uitsluiting door werkgevers op grond van leeftijd, afkomst of om andere redenen.  Vrijwilligerswerk is voor diverse groepen een mogelijkheid om uit het isolement te komen.
Ook bij veel ouderen, die niet meer naar een verzorgingshuis kunnen, kan vereenzaming ontstaan wanneer hun eigen woonomgeving onvoldoende wijkvoorzieningen zijn waar zij elkaar kunnen ontmoeten.

Daarom wil GroenLinks de komende jaren de focus op de versterking van de sociale basis en een inrichting van woonwijken die uitnodigt tot ontmoeting. In elke wijk en/of dorpskern willen we werken aan meer mogelijkheden voor ontmoeting in de openbare ruimte. We willen dat buurthuizen, bibliotheken en verenigingen een breder aanbod in het programma kunnen aanbrengen voor activiteiten die uitnodigen tot ontmoeten. Per wijk is het van belang dat goed in beeld komt welke groepen belang hebben bij ontmoeting en sociale activiteiten. Lang niet altijd kunnen mensen dit belang zelf goed vormgeven. Daar zijn professionele coördinatoren voor nodig, die nu slechts in enkele buurthuizen aanwezig zijn.

Wat gaan wij de komende 4 jaar veranderen om eenzaamheid te helpen verminderen

• Woonwijken inrichten zodat de openbare ruimte meer uitnodigt tot ontmoeten (zie hoofdstuk 5)
  • Per wijk in beeld brengen welke doelgroepen belang hebben bij voorzieningen voor ontmoeten
  • Buurthuizen en bibliotheken (huiskamer-van-de-stad-principe) zoeken verbinding met organisaties die ontmoetingsdoelen hebben in zorg, cultuur, creativiteit en sport, met als doel om een gezamenlijk ontmoetings-programma voor elke wijk/dorp te maken.
  • Waar mogelijk worden deze functies op één locatie samengebracht.
  • Buurthuizen krijgen een professionele coördinator die zorgt voor continuïteit, voor op de wijkbehoefte afgestemde activiteiten-opbouw en voor werving en begeleiding van vrijwilligers in de wijk.