Het is steeds drukker op onze wegen, voet- en fietspaden. Door verdere verstedelijking zal het nog drukker worden en wordt de bereikbaarheid en doorstroming steeds meer belemmert. Een efficiënter gebruik van onze openbare ruimte is daarom noodzakelijk.  Gemiddeld wordt tot nu toe meer dan de helft van de ruimte in wijken en dorpen gebruikt voor toegangswegen en parkeerruimte voor auto’s. Door alleen te kijken naar het belang van autobereikbaarheid en autodoorstroming komt het belang van de eerdergenoemde veiligheid en rust, en met ontmoeten en vergroenen steeds meer in de knel. Dat willen we anders en daarvoor is een omslag in denken nodig.
Door een fijnmazig netwerk van openbaar vervoer, veilige fietsroutes, deelauto’s e.d. kan het aantal parkeerplaatsen per wijk geleidelijk omlaag. Door verlaging van de maximumsnelheid zijn ook niet overal in de wijken meer tweebaanswegen nodig. Daarmee kunnen we ruimte maken voor meer groen, meer ontmoetingsplekken en krijgen we ook meer rust in de wijken. Kortom: de kwaliteit van onze woonomgeving gaat vooruit. Het kán, maar alleen als we andere keuzes durven maken.